Licata Vini, we heffen het glas op een fijne samenwerking.
Sinds 1979 zoekt Licata Vini naar de beste Italiaanse wijnen om ze vanuit Hasselt doorheen ons land te verspreiden. Om een uitmuntende service te leveren en hun bedrijf in de kijker te plaatsen, zoeken ze de beste kandidaten. Talent Link helpt de familie Licata al verscheidene jaren in de zoektocht naar collega’s om hun prachtig verhaal op een succesvolle manier verder te zetten.
Onze kracht, onze mensen! Wanneer je bij het knappe bedrijfsgebouw van Licata Vini arriveert, valt deze grote en veelzeggende banner meteen op. Het succes van het familieverhaal ontstond uit de liefde voor wijn en lekker eten, maar ook uit de liefde voor elkaar. La Famiglia staat in Italië centraal en dat geldt ook voor de werknemers van Licata Vini. Talent Link helpt hen al verschillende jaren om de collega’s te vinden die perfect in het bedrijfsplaatje passen.
Ambassadeur van Italiaanse wijn in België
Het Belgische verhaal van de familie Licata start in 1946 als een klassiek immigrantenverhaal. Verschillende Siciliaanse families, waaronder de familie Licata, verhuizen naar België om in de mijn te werken. Calogero Licata, groeit er op in een warme Italiaanse familie waar lekker eten en goede wijn een vanzelfsprekendheid zijn.
In 1972 trouwt hij en in 1979 besluit hij om naar Limburg te verhuizen. Gedreven door de passie voor wijn die hij met de papfles (niet gevuld met wijn) meekreeg, start hij in zijn vrije tijd met de verkoop van wijn. Die hobby groeit uit tot een echte wijnhandel: in 1979 richt hij de firma Licata Vini op in Hasselt. Stap voor stap laat Calogero steeds meer restauranthouders en wijnliefhebbers kennismaken met de Italiaanse topwijnen en overtuigt hen om deze op hun wijnkaart toe te voegen.
De driehoek van Toscane
De contacten met de Italiaanse wijnhuizen breiden stelselmatig uit. Zo krijgt hij snel de driehoek van Toscane in zijn assortiment: de appellaties Chianti Classico, Brunello di Montalcino en Vino Nobile di Montepulciano. Dankzij dit pionierswerk heeft Licata Vini de exclusiviteit op de meeste wijnen van zijn assortiment voor België en sommige ook voor de Benelux.
In 1998 neemt Laurent samen met zijn vader enkele nieuwe strategische beslissingen. Hij rekruteert verkooppersoneel dat hij inzet over heel België. Deze aanpak werpt zijn vruchten af: de omzet stijgt en het aantal medewerkers neemt toe. Ondertussen levert Licata Vini aan toprestaurants zoals Comme chez Soi, het Scholteshof … en tijdens topontmoetingen van Belgische en Europese politici of zelfs aan het Belgisch Hof worden de wijnen van Licata Vini geschonken.
Van handelszaak in Hasselt naar moderne hoofdzetel in Diepenbeek
Licata Vini verhuist naar een moderne hoofdzetel in Diepenbeek met magazijnen en kantoren, maar ook een stijlvolle toonzaal en verschillende vergaderzalen met praktische inrichting. Particulieren en bedrijven vinden steeds meer hun weg naar de winkel.
Met wijnadvies, degustaties, wijncursussen en een assortiment van zo’n 1000 wijnen van meer dan 100 producenten wil Licata Vini de persoonlijke benadering naar zijn klanten blijvend optimaliseren. Dankzij een sterke webshop bieden ze ook digitaal de optie om de beste wijnen bij jouw aan tafel te brengen.
De beste wijn en de beste mensen
Het verhaal van de familie Licata leest als een Italiaans-Belgisch sprookje. Een sprookje waar ze nog vele mooie hoofdstukken aan willen toevoegen. Dat kan enkel met gepassioneerde mensen die het verhaal van de familie en de liefde voor het product uitstralen. Om de juiste kandidaten te vinden doet Licata Vini al verschillende jaren beroep op Talent Link.
“In 2016 waren we op zoek naar een Marketing Manager om ons familieverhaal, een essentieel gegeven van ons bedrijf, en onze unieke producten meer in de kijker te plaatsen. Dankzij een gemeenschappelijk contact kwamen we met An Schalley en haar bedrijf Talent Link in contact. We voelden meteen dat onze bedrijven evengoed bij elkaar pasten als een heerlijke rode wijn bij een lekker stukje vlees”, licht Laurent Licata toe.
De perfecte ingrediënten
“Het Italiaanse van Licata Vini proef je niet enkel in onze producten, maar ook in de passie van onze medewerkers. Het persoonlijke en temperamentvolle van het zuiden nemen we graag mee in onze zaak. Talent Link deed hun naam als mensenvoelers meteen eer aan. An nam heel wat tijd om ons bedrijf uitgebreid te leren kennen, onze visie en missie te ontdekken en onze waarden en normen volledig te begrijpen.”
Het bleken de perfecte ingrediënten voor een geslaagd resultaat: “An en haar collega’s voelden onze bedrijfscultuur meteen goed aan en begrepen dat bij onze toekomstige Marketing Manager passie, enthousiasme en de befaamde klik voor ons veel belangrijker waren dan een diploma. Onze eerste samenwerking werd meteen een voltreffer: de vacature van Marketing Manager werd op een heel goede manier ingevuld.“
Klinken op een exclusieve samenwerking
De geslaagde zoektocht naar een Marketing Manager werd de start van een vertrouwelijke en betrouwbare exclusieve samenwerking. ”De laatste jaren is onze samenwerking alleen maar gegroeid: we kloppen bij Talent Link niet enkel aan voor onze sleutelfuncties, maar ook voor commerciële functies, vacatures van de binnendienstpersoneel … Talent Link slaagt er steeds in om op een vlotte manier de juiste match te vinden tussen onze wensen en die van de kandidaten.”
Het eerlijke partnership met Talent Link ontlast Laurent en zijn collega’s. “Het is een opluchting dat we ons niet moeten bezighouden met de vacatures en voorselecties van kandidaten. Talent Link kent ons inmiddels zo goed dat we ons ook geen zorgen moeten maken. Dankzij hun ervaring en knowhow is onze samenwerking zijn investering zeker waard. Laten we daar met een goed glas wijn op klinken”, sluit Laurent lachend af.